Perbandingan Al-Quran & Sains Teknologi
E- FOLIO
DUA 2012
SAINS TEKNOLOGI & KEJUTERAAN DALAM ISLAM
TAJUK :
Proses Kejadian Manusia ( Perbandingan AL-Quran & Sains Teknologi)
NAMA PENSYARAH : PUAN NORAINI BINTI NAMAWI
KELAS : DTM2B
SESI : DISEMBER 2017
Nama Ahli Kump : 1) SITI NURNADIA BINTI ABDUL RASHID ( 02DTM1F1079 )
2) INTAN SAFURA BINTI SAIPUL ANWAR ( 02DTM17F1028 )
2) INTAN SAFURA BINTI SAIPUL ANWAR ( 02DTM17F1028 )
3) NUR JANNAH BINTI TOKIMAN (02DTM17F1022)
4) NUR IZZAH BINTI ABD HAFIZ ( 02DTM17F1007 )
5) NORFARHANA BINTI A.HALIM ( 02DTM17F1043 )
6) NUR NABILA NAJWA BINTI MOHAMAD ZULKEPLI
5) NORFARHANA BINTI A.HALIM ( 02DTM17F1043 )
6) NUR NABILA NAJWA BINTI MOHAMAD ZULKEPLI
( 02DTM17F1025 )
PENGENALAN
Sebelum islam lahir,dunia ilmu pengetahuan masih gelap,di penuhi oleh dugaan dan khayalan yang tidak masuk akal sehingga hasilnya bukan ilmu pengetahuan yang ilmiah,akan tetapi khayalan yang penuh mitos serta kepercayaan yang salah dari kenyataan yang sebenar dalam segala cabang ilmu.Tuhanlah yang menciptakan manusia.bermula manusia diciptakan dari bahan tanah dan selanjutnya dengan pembiakan sperma dan ovum sehingga menjadi manusia yang melalui liku-liku dan halangan yang mengkagumkan dalam hidupnya.Dalam keadaan manusia penuh kejahilan dalam segala hal,maka islam turun ke dunia untuk menerangi manusia dalam keagamaan yang benar (islam) demi keselamatan dan kesejahteraan dunia dan akhirat.Mereka yang sedar akan berhijrah dari jalan yang sesat ke jalan yang lurus dan rasional yang ada dalam seluruh struktur islam ini.Maka itu tidak hairanlah apabila isi islam seiringan dengan ilmu pengetahuan yang sesat dan tidak menemui hakikat yang sebenarnya dari ilmu yang diselidiki itu sendiri.Jadi,sebagai umat islam yang bertaqwa dan beriman kita harus mempunyai ilmu pengetahuan yang mantap mengenai agama islam supay kita tidak tersesat seperti golongan yang telah tersesat seperti yang berlaku pada masa ini.Ilmu pengetahuan yang mantap mengenai agama yang mendalam dan dapat menuju ke jalan yang lurus.
_________________________________________________________________________________
HURAIAN
Menerukan topik tentang asal-usul kejadian manusia
mengharuskan kita untuk berbicara tentang asal-usul kehidupan dan hidup. Teori
pertama yang dapat dikenali daripada Aristotle (384-322M) yang dikenali dengan
teori beliau iaitu teori Abiogenesis atau Generasio Spontanea. Menurut teori
ini, semua yang hidup muncul secara terus menerus dari yang mati atau bangkai.
Namun teori ini diragui oleh Lazardo Spanlazani dan Francesco Radi yang berasal
dari Itali. Seterusnya Louise Pasteur yang berasal dari Perancis juga membantah
teori yang dinyatakan Aristotle. Dengan eksperimen terkenal beliau iaitu Swan
Neck Flask Experiment telah mengeluarkan teori bahari yang menyatakan bahawa
semua makhluk yang hidup berasal dari yang hidup sebelumnya. Teori-teori ini penting
dan memain peranan penting dalam dunia sains biologi kerana ianya merupakan
aspek utama dalam kajian dalam yang melibatkan kehidupan dan organisma. Seterusnya,
antara teori yang terkenal mahupun di barat ataupun timur ialah teori evoludi
Darwin (1800-1882). Teori ini menyatakan manusia berasal dari haiwan yang lebih
maju dibandingkan dengan haiwan atau spesis lain. Namun seiringin dengan
perkembangan dunia ilmu pengetahuan moden, teori Darwin ini telah digugarkan
oleh para ilmuwan moden kerana kegagalan Darwi membuktikan dan menjelaskan
proses mekanisme transformasi genetic dari DNA monyet menjadi manusia.
Al-quran menyatakan dengan tegas bahwa manusia diciptakan dari tanah
dengan berbagai istilah seperti debu (Surah Ali Imran:59), tanah kering dan
lumpur hitam (Surah Al-hijr : 28), tanah liat (Surah Ashshafat : 11), sari pati
tanah (Surah Al-shad :71) dan sebagainya. Semasa penciptaan Adam,Allah telah
berfirman bahawa “Jadilah,maka jadilah ia”(Surah Ali Imran : 59). Oleh itu,
proses kejadian manusia menurut Al-quran adalah lebih sahih dan relevan kerana
mempunyai bukti yang kukuh.Bucailie Maurine Dr. , (1984) Asal-usul kejadian
manusia menurut Al-Quran, Sains dan Bible. Bandung, Indonesia: Penerbitan
Mizan.
Setalah berpandukan pada (Surah Al-A’la : 1-3), penciptaan atau kejadian
manusia terbahagi kepada tiga (3). Hal ini telah menjadi titik tolak kepada
proses kejadian manusia dan menunjukkan tanda-tanda kemuliaan manusia .Pertama,
Allah telah menciptakan manusia pertama daripada tanah (Adam). Kedua,
penciptaan manusia kedua daripada bahan baku manusia pertama (Hawa). Akhir
sekali, penciptaan manusia daripada bahan baku manusia pertama (Adam) dan
manusia kedua (Hawa). Oleh itu,kita sebagai anak cucu Adam haruslah berasa
bangga kerana kita ini daripada sebaik-baik kejadian dan lebih mulia daripada
makhluk yang lain. Bucailie Maurine Dr. , (1984) Asal-usul kejadian
manusia menurut Al-Quran,Sains dan Bible.Bandung,Indonesia:Penerbitan Mizan.
Dalam Surah Al-Qiyamah (75 : 37-39),penciptaan manusia terbahagi kepada
empat (4) tahap. Allah telah menyatakan bahwa manusia terjadi daripada
percampuan Nutfah. Nutfah ialah air mani. Air mani ini terdiri daripada air
mani lelaki dan perempuan. Allah telah berfirman dalam Al-Quran melalui (surah
Al-Insan:2). Artinya : Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia
daripada setitits air mani yang bercampur yang kami(hendak menguji dengan
perintah dan larangan).Kami jadikan dia melihat dan mendengar.Selepas
itu,daripada Nutfah telah berubah menjadi Alaqah,Mudghah dan Izam dan
Lahm.Allah telah berfirman dalam (surah Al-Mukminun :14) yang bermaksud
kemudian kami mengubah nutfah menjadi alaqah(seketul darah),lalu kami
menciptakan seketul darah beku itu menjadi seketul daging(menjadi anggota
badan)dan seketul daging itu kami jadikan tulang-tulang itu dan kami bungkus
dengan daging(terbentuk segala system saraf).Tafsir Al-Quran.
TANGGUNGJAWAB
MANUSIA SEBAGAI KHALIFAH DI MUKA BUMI
Sebenarnya sebelum ditetapkan khalifah itu allah mengemukakan amanat itu
kepada langit, bumi dan gunung-gunung tetapi semua menolak amant itu kerana tidak
menyanggupinya namun manusia bersedia memikulnya. Hal ini telah dinyatakan di
dalam Surah Al-Ahzad : 72. Oleh itu, kita sebagai khalifah seharusnya
melaksanakan amanat Allah di muka bumi tetapi pada sisinya ia melihat syaitan
berusaha menyesatkan manusia dengan tidak melaksanakan amanat Allah. Bucailie
Maurine Dr. , (1984) Asal-usul kejadian manusia menurut Al-Quran,Sains dan
Bible.Bandung,Indonesia:Penerbitan Mizan.
Dalam surah Al-Luqman: 20, Allah telah menyatakan bahawa kepada siapa
saja yang ada di langit dan di bumi dan juga segala macam isi yang dikandungnya
agar tunduk kepada manusia. Semua itu dimaksudkan agar manusia dengan segala
kemampuannya dapat mengolah sumber-sumber alam. Oleh itu allah telah
menyediakan prasarana pula (ilmu pengetahuan, hidayah agama dan kitab suci).
Oleh itu setiap khalifah di muka bumi harus berpegang kepada 3 hal. Allah telah
memberikan kita kemampuan berfikir untuk meningkatkan dan mengembangkan ilmu
pengetahuan dan kekuatan rohani manusia untuk menghayati ajaran Allah. Allah
juga telah memberikan hidayah kepada manusia untuk mampu dengan penuh
tanggungjawab dan kesedaran untuk melakukan semua itu. Bucailie Maurine Dr. ,
(1984). Asal-usul kejadian manusia menurut
Al-Quran, Sains dan Bible.Bandung, Indonesia: Penerbitan
Mizan.
Allah telah memberikan beberapa keistimewaan kepada manusia yang menjadi
khalifah. Keistimewaan tersebut telah mengagkat derajat manusia di sisi Allah.
Keistimewaan yang telah diberikan Allah kepada manusia sebagai khalifah telah
dinyatakan dalam surah Al-Baqarah: 30, Ingatlah ketika Tuhanmu
berfirman kepada malaikat bahawa aku menjadikan khalifah di muka bumi itu orang
yang membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah,padahal kami sentiasa
bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau? Tuhan berfirman
sesungguhnya aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui. Bucailie
Maurine Dr. , (1984) Asal-usul kejadian manusia menurut Al-Quran, Sains
dan Bible. Bandung, Indonesia :
Penerbitan Mizan.
PERINGKAT
KEJADIAN MANUSIA MENURUT SAINS
1) Tahap Pre-embrionik
Pada tahap pertama, zigot tumbuh membesar melalui
pembelahan sel, dan terbentuklah segumpalan sel yang kemudian membenamkan diri
pada dinding rahim. Seiring pertumbuhan zigot yang semakin membesar, sel-sel
penyusunnya pun mengatur diri mereka sendiri guna membentuk tiga lapisan.
2) Tahap Embrionik
Tahap kedua ini berlangsung selama lima setengah
minggu. Pada masa ini bayi disebut sebagai “embrio”. Pada tahap ini, organ dan
sistem tubuh bayi mulai terbentuk dari lapisan- lapisan sel tersebut.
3) Tahap fetus
Dari tahap ini dan seterusnya, bayi disebut sebagai
“fetus”. Tahap ini dimulai sejak kehamilan bulan kelapan dan berakhir hingga
masa kelahiran. Ciri khusus tahapan ini adalah terlihatnya fetus menyerupai
manusia, dengan wajah, kedua tangan dan kakinya. Meskipun pada awalnya memiliki
panjang 3 cm, kesemua organnya telah nampak. Tahap ini berlangsung selama
kurang lebih 30 minggu, dan perkembangan berlanjut hingga minggu kelahiran.
Menurut kajian sains, manusia sebagai individu yang
terdiri daripada sel daging, tulang, saraf, darah dan lain-lain yang membentuk
jasad. Pertemuan benih ayah dan ibu membentuk janin dalam rahim ibu, yang
tumbuh secara evolusi. Setelah janin itu sempurna Ia lahir sebagai bayi.
Jikalau dipandang secara jasmaniah tidak banyak beza proses pertumbuhan janin
manusia daripada haiwan peringkat tinggi, akan tetapi setelah janin itu lahir
sebagai manusia , terdapat perbezaan yang asasi antara bayi manusia dan bayi
haiwan, perbezaan itu semakin hari akan kelihatan.Proses untuk menjadi lebih
dewasa bagi anak
haiwan lebih cepat berbanding anak manusia.Sebagai
contoh, anak ayam setelah keluar daripada telur, ia akan boleh berjalan dan
mencari makanan sendiri. Akan tetapi, anak manusia memerlukan waktu yang lebih
panjang dan lama untuk dapat mencari makan. Anak manusia memerlukan waktu yang
panjang untuk mendapat pendidikanbagi dapat berdiri sendiri . Makin moden satu
masyarakat, maka makin lama masa yang diminta oleh pendidikan untuk
mendewasakan warganya.
Anak haiwan tidak memerlukan pendidikan. Tindakan dan
nauluri perbuatan haiwan berasas dan dikendalikan oleh naluri. Naluri ialah
kemahuan tidak sedar dalam diri manusia, haiwan dan tumbuhan sejak ia lahir
lagi. Anak haiwan dengan sendirinya pandai makan tanpa perlu ditunjuk ajar oleh
orang tuanya.Burung dengan sendirinya dapat membuat sarang seperti yang dibuat
oleh ibunya sebelum ini.
Semenjak lahir, anak manusia telah membezakan dirinya
daripada anak haiwan. Ia mempunyai perasaan rohaniah dimana ia merasa suka dan
duka, ia ketawa dan menangis. Ia memiliki kehidupan batin padanya yang maan
tumbuh kesedaran akan diri dan persekitarannya dan apa yang paling penting
adalah tumbuh kemampuan untuk berfikir, sehingga dapat mempelajari bahasa yang
didengari daripada orang persekitarannya.Melalui bahasa itulah, anak manusia
itu dapat menyalurkan apa jua yang ada dalam dirinya kepada orang di
sekelilingnya. Maka terjalinlah hubungan rohaniah di antara anak manusia itu
dengan anggota masyarakat. Justeru, ia menjadi ahli masyarakat dengan meneyrtai
kehidupan sosialnya.
Berdasarkan
kepada perkara yang diperhatikan dalam proses pertumbuhan anak manusia,
dapatlah difahami bahawa manusia memiliki aktiviti kejiwaan, yang
memungkinkannya menyertai aktiviti social. Kejiwaan dan social inilah yang
tidak ada pada haiwan, sekalipun jika dipandang dari segi jasmani tidak banyak
perbezaannya antara orang hutan, cimpanzi atau gorilla dengan manusia. Kerana
itulah Julian Huxley, seorang neo-Darwinis yang terkenal juga menyebut manusia
sebagai makhluk yang berjiwa dan bermasyarakat.
Sains sendiri mengakui bahawa dalam diri manusia ada
jiwa, bahkan penganut teori evolusi pun mengakuinya.Apa yang menjadi
permasalahan adalah apakah unsur jiwa itu unsur asal yang berdiri secara
sendiri atau ia hanya merupakan fungsi atau aktiviti dari jasad dengan anggota
tubuh badannya. Perkara ini tidak mungkin dapat diselesaikan melalui sains.Asas
sains adalah penyelidikan dan eksperimen. Penyelidikan dan eksperimen hanya
boleh dilaksanakan ke atas benda yang bersifat material sedangkan jiwa adalah
perkara ghaib.
PROSES
KEJADIAN MANUSIA MENURUT AL-QURAN
Al-quran menyatakan dengan tegas bahwa manusia diciptakan dari tanah
dengan berbagai istilah seperti debu (Surah Ali Imran:59), tanah kering dan
lumpur hitam (Surah Al-hijr : 28), tanah liat (Surah Ashshafat : 11), sari pati
tanah (Surah Al-shad :71) dan sebagainya. Semasa penciptaan Adam,Allah telah
berfirman bahawa “Jadilah,maka jadilah ia”(Surah Ali Imran : 59). Oleh itu,
proses kejadian manusia menurut Al-quran adalah lebih sahih dan relevan kerana
mempunyai bukti yang kukuh.Bucailie Maurine Dr. , (1984) Asal-usul kejadian
manusia menurut Al-Quran, Sains dan Bible. Bandung, Indonesia: Penerbitan
Mizan.
Setalah berpandukan pada (Surah Al-A’la : 1-3), penciptaan atau kejadian
manusia terbahagi kepada tiga (3). Hal ini telah menjadi titik tolak kepada
proses kejadian manusia dan menunjukkan tanda-tanda kemuliaan manusia .Pertama,
Allah telah menciptakan manusia pertama daripada tanah (Adam). Kedua,
penciptaan manusia kedua daripada bahan baku manusia pertama (Hawa). Akhir
sekali, penciptaan manusia daripada bahan baku manusia pertama (Adam) dan
manusia kedua (Hawa). Oleh itu,kita sebagai anak cucu Adam haruslah berasa
bangga kerana kita ini daripada sebaik-baik kejadian dan lebih mulia daripada
makhluk yang lain. Bucailie Maurine Dr. , (1984) Asal-usul kejadian
manusia menurut Al-Quran,Sains dan Bible.Bandung,Indonesia:Penerbitan Mizan.
Dalam Surah Al-Qiyamah (75 : 37-39),penciptaan manusia terbahagi kepada
empat (4) tahap. Allah telah menyatakan bahwa manusia terjadi daripada
percampuan Nutfah. Nutfah ialah air mani. Air mani ini terdiri daripada air
mani lelaki dan perempuan. Allah telah berfirman dalam Al-Quran melalui (surah
Al-Insan:2). Artinya : Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia
daripada setitits air mani yang bercampur yang kami(hendak menguji dengan
perintah dan larangan).Kami jadikan dia melihat dan mendengar.Selepas
itu,daripada Nutfah telah berubah menjadi Alaqah,Mudghah dan Izam dan
Lahm.Allah telah berfirman dalam (surah Al-Mukminun :14) yang bermaksud
kemudian kami mengubah nutfah menjadi alaqah(seketul darah),lalu kami
menciptakan seketul darah beku itu menjadi seketul daging(menjadi anggota
badan)dan seketul daging itu kami jadikan tulang-tulang itu dan kami bungkus
dengan daging(terbentuk segala system saraf).Tafsir Al-Quran.
TAHAP KEJADIAN
MANUSIA BERPERINGKAT
a) Proses
Kejadian Manusia Pertama (Adam)
Di
dalam Al Qur’an dijelaskan bahwa Adam diciptakan oleh Allah dari tanah yang
kering kemudian dibentuk oleh Allah dengan bentuk yang sebaik-baiknya. Setelah
sempurna maka oleh Allah ditiupkan ruh kepadanya maka dia menjadi hidup. Hal
ini ditegaskan oleh Allah di dalam firman-Nya :
"Yang
membuat sesuatu yang Dia ciptakan sebaik-baiknya dan Yang memulai penciptaan
manusia dari tanah". (QS. As Sajdah (32) : 7)
"Dan
sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat kering (yang
berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk". (QS. Al Hijr (15) : 26)
Disamping
itu Allah juga menjelaskan secara rinci tentang penciptaan manusia pertama itu
dalah surat Al Hijr ayat 28 dan 29 . Di dalam sebuah Hadits
Rasulullah saw bersabda :
"Sesunguhnya
manusia itu berasal dari Adam dan Adam itu (diciptakan) dari tanah". (HR.
Bukhari)
b) Proses
Kejadian Manusia Kedua (Siti Hawa)
Pada
dasarnya segala sesuatu yang diciptakan oleh Allah di dunia ini selalu dalam
keadaan berpasang-pasangan. Demikian halnya dengan manusia, Allah berkehendak
menciptakan lawanjenisnya untuk dijadikan kawan hidup (isteri). Hal ini
dijelaskan oleh Allah dalam salah sati firman-Nya :
"Maha
Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa
yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak
mereka ketahui" (QS. Yaasiin (36) : 36)
Adapun
proses kejadian manusia kedua ini oleh Allah dijelaskan di
dalam surat An Nisaa’ ayat 1 yaitu :
"Hai
sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari
seorang diri, dan dari padanya Allah menciptakan isterinya, dan daripada keduanya
Allah memperkembangbiakkan laki-laki dan perempuan yang sangat banyak..."
(QS. An Nisaa’ (4) : 1)
Di
dalam salah satu Hadits yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dijelaskan :
"Maka
sesungguhnya perempuan itu diciptakan dari tulang rusuk Adam" (HR.
Bukhari-Muslim)
Apabila
kita amati proses kejadian manusia kedua ini, maka secara tak langsung hubungan
manusia laki-laki dan perempuan melalui perkawinan adalah usaha untuk
menyatukan kembali tulang rusuk yang telah dipisahkan dari tempat semula dalam
bentuk yang lain. Dengan perkawinan itu maka akan lahirlah keturunan yang akan
meneruskan generasinya.
c) Proses
Kejadian Manusia Ketiga (semua keturunan Adam dan Hawa)
Kejadian
manusia ketiga adalah kejadian semua keturunan Adam dan Hawa kecuali Nabi Isa
a.s. Dalam proses ini disamping dapat ditinjau menurut Al Qur’an dan Al Hadits
dapat pula ditinjau secara medis.
Di
dalam Al Qur’an proses kejadian manusia secara biologis dejelaskan secara
terperinci melalui firman-Nya :
"Dan
sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia itu dari suatu saripati (berasal)
dari tanah. Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam
tempat yang kokoh (rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah,
lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu
Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan
daging. Kamudian Kami jadikan ia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha
Sucilah Allah , Pencipta Yang Paling Baik." (QS. Al Mu’minuun (23) : 12-14).
Kemudian
dalam salah satu hadits Rasulullah SAW bersabda :
"Telah
bersabda Rasulullah SAW dan dialah yang benar dan dibenarkan. Sesungguhnya
seorang diantara kamu dikumpulkannya pembentukannya (kejadiannya) dalam rahim
ibunya (embrio) selama empat puluh hari. Kemudian selama itu pula (empat puluh
hari) dijadikan segumpal darah. Kemudian selama itu pula (empat puluh hari)
dijadikan sepotong daging. Kemudian diutuslah beberapa malaikat untuk meniupkan
ruh kepadanya (untuk menuliskan/menetapkan) empat kalimat (macam) : rezekinya,
ajal (umurnya), amalnya, dan buruk baik (nasibnya)." (HR. Bukhari-Muslim)
Ungkapan
ilmiah dari Al Qur’an dan Hadits 15 abad silam telah menjadi bahan penelitian
bagi para ahli biologi untuk memperdalam ilmu tentang organ-organ jasad manusia.
Selanjutnya yang dimaksud di dalam Al Qur’an dengan "saripati berasal dari
tanah" sebagai substansi dasar kehidupan manusia adalah protein, sari-sari
makanan yang kita makan yang semua berasal dan hidup dari tanah. Yang kemudian
melalui proses metabolisme yang ada di dalam tubuh diantaranya menghasilkan
hormon (sperma), kemudian hasil dari pernikahan (hubungan seksual), maka
terjadilah pembauran antara sperma (lelaki) dan ovum (sel telur wanita) di
dalam rahim. Kemudian berproses hingga mewujudkan bentuk manusia yang sempurna
(seperti dijelaskan dalam ayat diatas).
Para
ahli dari barat baru menemukan masalah pertumbuhan embrio secara bertahap pada
tahun 1940 dan baru dibuktikan pada tahun 1955, tetapi dalam Al Qur’an dan
Hadits yang diturunkan 15 abad lalu hal ini sudah tercantum. Ini sangat
mengagumkan bagi salah seorang embriolog terkemuka dari Amerika yaitu Prof. Dr.
Keith Moore, beliau mengatakan : "Saya takjub pada keakuratan
ilmiyah pernyataan Al Qur’an yang diturunkan pada abad ke-7 M itu".
Selain iti beliau juga mengatakan, "Dari ungkapan Al Qur’an dan hadits banyak
mengilhami para scientist(ilmuwan) sekarang untuk mengetahui
perkembangan hidup manusia yang diawali dengan sel tunggal (zygote) yang
terbentuk ketika ovum (sel kelamin betina) dibuahi oleh sperma (sel kelamin
jantan). Kesemuanya itu belum diketahui oleh Spalanzani sampai dengan
eksperimennya pada abad ke-18, demikian pula ide tentang perkembangan yang
dihasilkan dari perencanaan genetik dari kromosom zygote belum ditemukan sampai
akhir abad ke-19. Tetapi jauh ebelumnya Al Qur’an telah menegaskan dari nutfah
Dia (Allah) menciptakannya dan kemudian (hadits menjelaskan bahwa Allah)
menentukan sifat-sifat dan nasibnya."
Sebagai
bukti yang konkrit di dalam penelitian ilmu genetika (janin) bahwa selama
embriyo berada di dalam kandungan ada tiga selubung yang menutupinya yaitu
dinding abdomen (perut) ibu, dinding uterus (rahim), dan lapisan tipis
amichirionic (kegelapan di dalam perut, kegelapan dalam rahim, dan kegelapan
dalam selaput yang menutup/membungkus anak dalam rahim). Hal ini ternyata
sangat cocok dengan apa yang dijelaskan oleh Allah di dalam Al Qur’an :
"...Dia
menjadikan kamu dalam perut ibumu kejadian demi kejadian dalam tiga kegelapan
(kegelapan dalam perut, kegelapan dalam rahim, dan kegelapan dalam selaput yang
menutup anak dalam rahim)..." (QS. Az Zumar (39) : 6).
_________________________________________________________________________________
Kesimpulan
Kesimpulannya, proses kejadian manusia terbahagi
kepada dua teori iaitu al-quran dan sains teknologi. Menurut islam, manusia
pertama yang diciptakan ialah Adam. Adam dicipta dari tanah.manusia kedua ialah
Hawa yang penciptaanya daripada bahan baku manusia pertama.sedanf kan manusia
ketiga dicipta dari gabungan Adam dan Hawa. Di dalam al-quran proses kejadian manusia
secara biologis dijelaskan secara terperinci melalui firman-Nya: “ Dan
sesungguhnya kami telah menciptakan manusia itu dari suatu saripati (berasal)
dari tanah. Kemudian kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam
tempat yang kukuh (rahim) kemudian air mani itu kami jadikan segumpal darah dan
segumpal daging itu kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu kami
bungkus dengan daging. Kemudian kami jadikan ia makhluk yang (berbentuk) lain.
Maka Maha Sucilah Allah, Pencipta Yang Paling Baik.”
(QS. Al Mu’minuun (23) : 12-14).
Sedangkan dalam sains dikenali teori pertama yamg dapat dikenali dari
Aristotle(384-322M) yang disebut sebagai
teori Abiogenesis atau Generasio Spontanea. Menurut teori ini,semua yang hidup
muncul secara terus menerus dari yang mati atau materi. Adapula teori Darwin
yang berdasarkan atas seleksi alam yang dapat menghasilkan perubahan besar pada
organisme setelah waktu yang lama bahkan pasa suatu saat tertentu dapat
menghasilkan spesies baru. Dia juga mengatakan bahawa semua organisme yang meliputi
seluruh tumbuhan dan haiwan yang ada dan pernah ada berkembang dari beberapa
atau bahkan satu satu bentuk yang sangat sederhana melalui proses penurunan
dengan modifikasi melalui seleksi alam.
Namun, seiring dengan perkembangan dunia ilmu pengetahuan modern, teori
Darwin ini lambat laun digugurkan oleh para ilmuwan-ilmuwan modern yang
disebabkan kerana kegagalan Darwin dalam menjelaskan proses mekanisme
transdormasi gen dari DNA kera menjadi manusia. Sungguh sangat gempar dan
ironis bagi para ilmuwan dan kita pada saat ini yang telah lama belajar mendalami
ilmu dan konsep teorinya. Hal ini dapat dilihat melalui dalam diagram yang
dibuat oleh Washburn (tahun 1960). Persoalan jika benar manusia berasal dari
kera mengapa manusia tidak berubah menjadi kera dan begitu juga sebaliknya.
Oleh sebab itu, manusia dan kera berbeza dan teori ini tidak relevan.
Kita adalah sebaik-baik makhluk ciptaan Allah.kita mempunyai bentuk yang
sempurna, mempunyai fikiran dan akal. Seharusnya kita sebagai manusia yang
berakal baik, kita menjaga dan melestarikan sumber daya yang kita miliki.
Selain itu tak lupa kita tetap belajar dan menuntut ilmu demi kemajuan bangsa.
_________________________________________________________________________________
RUJUKAN
1.
Prof.Dr.Ahmad Syauqi Ibrahim. (2015). Misteri
Roh, Jiwa, Akal & Qarin. Puchong,SEL: Jasmin Publications
_________________________________________________________________________________
Teori evolusi Darwin
Comments
Post a Comment