Bahasa Menunjukkan Bangsa


BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA



POLITEKNIK SULTAN HAJI AHMAD SHAH

E-FOLIO
DUA 6022 - Komunikasi dan Penyiaran Dalam Islam

Bahasa Menunjukkan Bangsa

DTM5B / JUN 2019

Pensyarah : Ustaz Saiful Nizam Bin Mokhtar



Disedia oleh :

1. Siti NurNadia Binti Abdul Rashid (1079)
2. Intan Safura binti Saipul Anwar (1028)
3. Nur Jannah Binti Tokiman (1022)
4. Koshiela A/P Thamil Vanan (1037)
5. Sangarey Rochanaa A/P Ponnusamy (1055)










Pengenalan

Maksud peribahasa bahasa meunjukkan bangsa ialah “Budi bahasa atau perangai serta tutur kata menunjukkan sifat dan tabiat seseorang (baik buruk kelakuan menunjukkan tinggi rendah asal atau keturunan)”
Sepintas lalu peribahasa yang sangat mudah tetapi mempunyai maksud yang sangat mendalam.  Bahasa, dalam bentuk tuturan atau ucapan, sering menjadi petunjuk utama dalam pengidentifikasian seseorang. Bahasa juga mencerminkan kedudukan/posisi penutur dalam tata kemasyarakatannya . Bahasa mempunyai peranan yang sangat penting dalam hal ini, kerana bahasa yang sempurna menunjukkan peradaban yang tinggi dari bangsa pemilik bahasa tersebut.
Rakyat Malaysia tidak sepatutnya memandang enteng akan peribahasa ini kerana Malaysia terdiri pelbagai bangsa serta budaya. Jika tidak memartabatkan bahasa Melayu kita sendiri apakah orang Negara luar akan berasa hormat akan bahasa kebangsaa kita iaitu bahasa melayu. Meskipun dalam Malaysia mempunyai pelbagai jenis bahasa kita sudahpun akan tahu akan bangsa seseorang itu. Jadi apabila kita berbahasa melayu pastinya orang Negara luar tahu aka nasal usulnya diri kita. Itulah dinamakan bahasa menunjukkan bangsa.

Yang kurik ialah kundi, yang merah ialah saga, Yang baik ialah budi, yang indah ialah bahasa."


Isi dan Huraian
Orang Melayu terkenal dengan sifat bersopan santun yang sering digambarkan melalui penggunaan Bahasa halus dalam komunikasi. Tanpa kita sedar, kita sering menggunkan Bahasa halus dalam percakapan harian. Sebagai contoh, rahmatullah (mati), dating bulan (haid), Pak Belang (harimau), makan (melantak) dan sebagainya. Bahasa halus ialah Bahasa atau perkataan lain yang lebih lembut yang digunakan untuk menggantkna perkataan yang kasar atau yang boleh menyinggung perasaan orang lain. Dengan bahasa halus yang telah diturunkan kepada generasi seterusnya, bahasa ini dapat diterapkan dalam kehidupan harian generasi kini. Selain itu, bahasa ini telah menunjukkan bahawa Orang Melayu tidak digalakkan menuturkan perkataan yang kasar kerana dianggap tidak sopan. Bukan itu sahaja, bahasa halus ini juga telah dibiasakan dalam masyarakat bangsa Malaysia yang terdiri daripada 3 kaum utama di Malaysia Cina, Melayu dan India dalam penggunaan Bahasa Melayu di negara ini.


Tambahan pula, Bahasa ilah alat perpaduan yang merupakan senjata paling penting untuk merealisasikan  Konsep 1 Malaysia yang diilhamkan oleh yang amat berhormat, Perdana Menteri kita yang keenam iaitu Dato Seri Najib Tun Abdul Razak. Beliau mewujudkan konsep ini kerana, melalui bahasa Malaysia kita mampu mencapai persefahaman sesama rakyat tanpa mengira bangsa atau kaum. Bahasa Malaysia sebagai bahasa perpaduan yang digunakan sebagai lambang penyatuan suara rakyat Malaysia yang juga berfungsi sebagai alat untuk menyatupadukan rakyat malaysia agar negara sentiasa aman dan sentosa.


Bahasa Malaysia
Asal usul bangsa Melayu Berasal daripada Yunnan (Teori Yunnan) dan bangsa Melayu Berasal daripada Nusantara .Bahasa Melayu adalah serumpun dengan bahasa di Kemboja. Dengan lebih lanjut lagi, penduduk di Kemboja mungkin berasal daripada dataran Yunnan dengan menyusuri Sungai Mekong. Sehubungan dengan itu, Orang Melayu datang dari Yunnan ke Kepulauan Melayu menerusi tiga gelombang yang utama, yang ditandai dengan perpindahan Orang Negrito . Orang ini merupakan penduduk paling awal di Kepulauan Melayu), Melayu Proto(Mereka mempunyai peradaban yang lebih maju daripada orang Negrito, ditandai dengan kemahiran bercucuk tanam), dan juga Melayu Deutro(Mereka merupakan manusia yang hidup di pantai dan mempunyai kemahiran belayar). Budi bahasa menunjukkan peribadi,bahasa lambang keperibadian sesuatu masyarakat baik buruk adat kelakuan orang menunjukkan tinggi rendah keturunannya (asal usulnya).Bahasa ialah kebolehan semula jadi manusia yang berupa satu sistem simbol bunyi suara yang arbitrari, yang telah dipersetujui dan digunakan oleh sekelompok manusia untuk berkomunikasi.


Bahasa Tamil
Bahasa Tamil merupakan bahasa klasik dan salah satu bahasa utama dalam keluarga bahasa Dravidian. Ditutur secara meluas oleh bangsa Tamil di India selatan dan Sri Lanka, bahasa Tamil juga ditutur oleh komuniti kecil di negara lain. Tamil ialah salah satu bahasa-bahasa kuno di dunia dengan sejarah yang menjangkau 6000 tahun dan hasil sastera yang berusia lebih 2000 tahun. Asal-susl bahasa Tamil tidaklah berapa jelas, namun bahasa ini berkembang dan mekar di India sebagai bahasa berdikari yang kaya dengan sastera. Karya sastera di India dipelihara sama ada pada manuskrip daun palma (menandakan salinan berulang-ulang) atau melalui penyampaian oral, mengakibatkan pentarikhan karya-karya tersebut mustahil.[7] Namun begitu, catatan kronologi luaran dan bukti lingustik dalaman menunjukkan bahawa karya-karya paling lama yang masih wujud barangkali disusun lebih kurang antara abad ke-2 SM dan abad ke-10 Masihi. Bagi masyarakat india, kepercayaan, ilmu pengetahuan dan sikap bergantung kepada penggunaan simbol-simbol tertentu mengikut adat turun temurun yang telah diwarasi sejak zaman dahulu lagi.



Bahasa Cina
Sebagai sebuah negara di Asia Timur dengan jumlah penduduk paling ramai di dunia iaitu lebih 1.3 bilion orang, martabat bahasa Cina bukan sekadar tertera di atas lembaran kertas tetapi digunakan secara mantap dalam buku teks pelajar-pelajar dari sekolah rendah hingga ke institusi pengajian tinggi, sektor kerajaan dan swasta. Penarafan dan pemerkasaan bahasan Cina sebagai bahasa yang dijunjung juga berada pada tahap yang tinggi dan meluas apabila bangunan rasmi kerajaan, pusat antarabangsa, institusi pengajian tinggi, pusat beli-belah malah destinasi tarikan pelancongan seperti Dataran Tian anmen, Istana Kota Larangan, Istana Musim Panas dan Tembok Besar China menggunakan bahasa Cina. Melihat keutuhan bangsa China mempertahan dan memperkasakan bahasa Cina, sebenarnya terdapat banyak nilai baik yang boleh dijadikan oleh seluruh rakyat Malaysia sebagai panduan dan pedoman dalam usaha memperkasakan bahasa Melayu.





Kesimpulan
Akhir kata, Bahasa menunjukkan jati diri seseorang. Maksudnya, bahasa menampakkan pola pikir, kebiasaan, sifat khusus, atau kecerdasan seseorang. Inilah mengapa seseorang bisa membaca bagaimana level berpikir orang hanya dari cara orang menggunakan bahasa. Makna yang kedua ini berhubungan dengan tata bahasa dan erat kaitannya dengan ketertiban memegang kaidah bahasa. Tidak kira siapakah mereka, agama apakah mereka, bangsa apakah mereka. Kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya mengamalkan penggunaan bahasa yang betul agar dapat dicontohi oleh Negara lain.

Sikap mengambil tahu akan budaya serta agama masyarkat lain merupakan sesuatu yang terpuji. Sebagai sebuah negara majmuk yang berbilang kaum dan penuh dengan budaya, adat resam serta bahasa yang berlainan adalah sangat penting jika setiap rakyat di negara ini bersikap proaktif dan memahami sensitiviti setiap kaum. Langkah ini bukan sahaja dapat menyelamatkan negara daripada terperangkap dalam pendebatan agama yang tidak berkesudahan, malah ia juga dapat mengeratkan lagi hubungan silaturahim antara setiap kaum.

Satu hal yang pasti, usaha memperkasakan bahasa Melayu sebenarnya bukan hal yang remeh sebaliknya amat penting kerana bahasa menjadi benteng bagi memperteguh jati diri bangsa. kita sedaya upaya haruslah mengamalkan penggunaan bahasa yang betul. Seiringlah dengan kemajuaan Negara kita yang sedang pesat berlaku. Bahasa lambang keperibadian sesuatu masyarakat .Baik buruk adat kelakuan orang menunjukkan tinggi rendah keturunannya.
Jadi, jelaslah bahawa setiap bangsa ada cara tersendiri untuk mengekalkan perpaduan antara kaum mengikut budaya mereka dan adat resam masing-masing. Akhir kata, bahasa dan bangsa tidak boleh dijual beli dengan wang ringgit.





Lampiran
      








Rujukan
6. Tan, Marsha, Teh, Eng Hock, Vijayan, Meera & Zolkepli, Farik (Nov. 7, 2006), Bangsa Malaysia in mins
7. Maidin, Zainuddin (1994). The Other Side of Mahathir. Utusan Publications & Distributors

Comments

Popular posts from this blog

Perbandingan Al-Quran & Sains Teknologi